Kontrollerad  lek - Som hund och katt

Direktlänk till inlägg 6 augusti 2009

Fem dagar med mallebarn

Av Carro - 6 augusti 2009 13:23

Har inte blivit så mycket bloggande men nu tänkte jag komma med en rapport om våra första fem dagar ihop.


Första dagen var han som sagt tillsammans med Fredrik eftersom jag tittade på vuxna belgare på SBM. Fick regelbundet bilder på en valp som låg uppochnervänd i soffan och softade. Han åkte bilbur för första gången hem från Kista och sov nästan hela vägen. I sista kurvan vaknade han och spydde.


I söndags morse var vi till Fredriks syster och fikade. Sid hängde mest med Fredrik och var lite avvaktande (osäker) på alla barn och nya människor. Höll sig till oss och somnade i Fredriks knä lagom till hallonpajen kom på bordet. Vi lekte lite på deras gräsmatta och han kunde engagera sig bra i leken i den nya miljön.


På eftermiddagen var vi i Semmersby och jag höll lydnadskurs. Han fick träffa mammas goldenvalp Mojje på 16 veckor och de lekte jättefint ihop. Han fick även träffa tant Nebbie och tant Lotta. Tant Lotta var inte så intresserad och inte så intressant heller, precis som gamla tanter kan vara. Tant Nebbie däremot fjäskades det för ordentligt. Det var lite svårt för kursdeltagarna att koncentrera sig på terorin så Sid fick sova inne i vardagsrummet med husse. Efter kursen gick vi ner på appellplan och körde jaktinkallningar, de gick jättebra.


På vägen hem stannade vi på Coops parkering och lekte lite, han besvärades inte mycket alls av bilar och folk.


På måndagen var jag hemma med båda hundarna på förmiddagen och vi gick koppelpromenader tillsammans. Jag klickade och belönade Ebba så fort Sid kom i närheten av henne och hon vek bort blicken eller ignorerade honom. Sid fick bjuda på lite beteenden inomhus och han gör mycket skoj, men koncentrationen håller sig i ungefär trettio sekunder i taget.


På kvällen höll jag grundkurs och Sid fick ligga i bur på appellplan. Han var orolig först men efter att mamma lagt en leksak ovanpå buren lugnade han sig och somnade. Vi sov över i Semmersby och han somnade utan problem.


På tisdagen kom min svägerskas syster med familj och hälsade på hos mamma och pappa och Sid blev polare med deras två tonårssöner, men är fortfarande lite försiktig när det kommer nya människor. Jag låter honom ta kontakt i sin egen takt, jag är övertygad om att tuffheten kommer.


Syster med familj kom också förbi vilket involverar ett treårigt och ett sexårigt människobarn och en åttaårig mallemorbror. Barnen var lite konstiga först enligt Sid men sen insåg han att de både har roliga leksaker och gick att bita i hälsenorna. De hade både mer och mindre kul ihop under hela eftermiddagen och kvällen, Sid blev mer och mer nyfiken på de små.


Vi var nere vid stranden och badade och Sid försökte skälla ut vågorna, men kom inte i vattnet längre än till magen. Istället busades det massor med Mojje och så fick han träffa gammelmorbror Jax. Det mötet gick helt smärtfritt och Jax verkade betydligt mer intrsserad av Sid än vad han var för Mojje när han var i samma ålder. 


Sid sov gott på kvällen i ny bur och nytt rum, sov länge på morgonen också.


Vi var kvar i Semmersby på onsdagen och var nere och badade hela dagen. Sid gick fortfarande inte ner i vattnet längre än till magen men blev tuffare och tuffare inför vågorna.


De första dagarna åt han inte godis när man serverade honom men nu äter han med god aptit och försöker till och med sno godis ur fickorna. 


Väl hemma igen gjorde vi lite jaktinkallningar och sen bar det av till Hässelby för att köpa bil, lång bilresa igen som han sov sig igenom. Gick två småpromenader runt i bostadsområdet, duktig valp kissade och lekte.


På nätterna sov han i början i komposthage men den upptäckte han ju snabbt att man kunde traska iväg med genom att trycka kroppen mot ena kortsidan. Nu sover han i bur och det går jättebra, då är det ju också lättare att flytta med sig sovplatsen till nya miljöer. Ebba sover i samma sovrum och det är inga problem.


Träningsmässigt lägger vi fokus på jaktinkallningarna, lek och självkontroll. Poletten har börjat trilla ner vad gäller omvänt lockande och att vänta på signal för att få ta leksak. Vi jobbar även in varsågod i samband med måltiderna.


Hemma är det bara Kråkan som han ännu inte riktigt kommit underfund med vad det är för typ. Han jobbar som sjutton, skäller, morrar, är nyfiken, försöker jaga men ingenting hjälper. Vi får väl se när han upptäcker att hon inte är något värre än Conny, Karlsson och Roffe där hemma på Finnberget.


Det var en liten uppdatering om Sidläget så långt. Det kliar i mina fingrar att få träna mer men batteritiderna är ju inte sådär jättelånga. I kväll ska vi åka till klubben och leka lite, fast främst ska jag dit för att träna Ebba.


So long!  

Sid
 
 
Jax

Jax

15 september 2009 16:47

Excuse; i happen to come across this site, but i don't speak swedish. I noticed there is spoken a lot of -Jax- and -Jax verkade-.

I wondered if you could tell me what it means in English ? I was wondering because thats my real name in Dutch ;-)

Thanks for your time and greetings.

http://Holland

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carro - 30 juli 2012 13:30

Jag använder den gröna bollen "Everlasting Fun Ball" som aktiverings- och belöningsboll till både mina egna och dagisets/pensionatets hundar. Den heter "everlasting" och hittills har jag ingenting att säga emot det namnet, trots att jag provat den på...

Av Carro - 30 juli 2012 13:26

En titt in i min vardag hittar du här och här. En titt in på dagis hittar du här. Trevlig läsning!   Vill ni läsa inläggen direkt kan ni följa min nya blogg på www.hundid.se   Hoppas vi ses och hörs! ...

Av Carro - 30 juli 2012 13:19

Jag och Kaj har påbörjat vår agilitykarriär på riktigt genom att ta privatlektioner för en instruktör som heter Sandra Eriksson. Här kan du läsa om våra två första lektioner.   Du hänger väl med till www.hundid.se? ...

Av Carro - 30 juli 2012 13:05

Förra helgen var jag och Kaj i väg på äventyr, närmare bestämt på utställning i Köping. Kaj uppförde sig som en prins och betedde sig som om han aldrig gjort annat än travat vackert och visat upp sig snyggt. Resultatmässigt ner som en pannkaka och up...

Av Carro - 26 juli 2012 22:36

Jag flyttar nu mitt bloggande till www.hundid.se eller hundid.wordpress.com (adresserna leder till samma sida och båda ska fungera att lägga in på t.ex. bloglovin eller Google reader). Anledningen är helt enkelt att det känns mer logiskt att samla al...


Carro, 22.
hundIDiot ut i fingerspetsarna.
www.hundid.se http://www.hundid.se
http://carro.hundid.se

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Hundtränaren

Senaste inläggen

Ebba

Photobucket

Mikroblogg

Sid

Photobucket

Kategorier

Nebbie

Photobucket

Arkiv

Sök i bloggen

Askari

Photobucket

Länkar

hundID

Photobucket

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards