Kontrollerad  lek - Som hund och katt

Direktlänk till inlägg 26 januari 2009

Ridhusträning

Av Carro - 26 januari 2009 21:52

Vi var som sagt i ridhuset och tränade ikväll. Var trött efter skoldagen och hade inte energi åt att träna lydnad hela timmen så mot slutet blev det en hel del lajande med freestylemoves och shaping-for-fun (bjud på saker som leder till förstärkning men som antagligen aldrig kommer läggas under ett kommando utan förbli en frivillig rörelse som kan plockas fram vid shaping-for-fun-stunder. Skoj som samtidigt förbättrar hundens förmåga att bjuda på frivilliga beteenden).


Till lydnaden hade jag planerat följande:

Tysta fritt följ starter

Sättanden front mot front, klicka rätt saker (kvicka, säkra sättanden)

Explosiva starter

Shaping på rutan


Ebba hade energi till tusen när vi kom in i ridhuset (lydnadsträning har det varit sparsamt med på senaste och det är ju så roligt!). Vi började alltså med rutan, det brukar vara lättast att springa ifrån mig när energin är hög och vi inte har gjort massa klisterövningar (typ fritt följ) innan.

Hon gjorde några repetioner som jag nästan fick rysningar för att de var så klockrena, in i mitten bland konerna och tillochmed vände upp. Måste ta mig en rejäl funderare på hur jag går vidare härifrån nu. Det finns mycket som kan vara nästa steg, avståndet till rutan, avståndet mellan konerna, säkerhet i uppvändningen... Ja, en hel del. Jag har ju fortfarande de främre konerna väldigt nära varann och oftast söker hon sig till den önskade öppningen så så kommer jag fortsätta ha. Lättare för mig att se om hon är medveten eller inte om vad hon gör då konerna står nära. Lättare att se om hon målmedvetet söker sig till en helvmetersöppning än till en tremetersöppning. 


Vi fastnade lite i nosträsket ett tag (riiidhus!!) och då fick hon nosa runt en stund innan vi tog upp träningen igen. Sen fick hon nosa på frisignal, funkade helt okej - ska nog bygga vidare på det.


Sättandena front mot front gick aknon så länge framföringen är kort, drar jag ut på stegen innan kommandot kommer blir hon tveksam. Antingen ställer hon sig eller så fortsätter hon följa med fast tveksamt. Får verkligen börja bli mer medveten själv om hur många steg jag tar före kommandot och utöka det enligt stegringsplansprincipen. Kommer bli kanon, sättandena är skitsnygga! Längtar efter att få till de så vi kan jobba dumruta igen.


Hade någon tanke om att bli bättre på att hålla koll på antalet lyckanden i förhållande till antalet repetioner också efter inspiration från www.metrobloggen.se/hundarsomhardagbok

och tänkte göra minnesanteckningar i huvudet ("borde väl inte vara så svårt att komma ihåg"). Tjena. Skulle behöva filma varje träningspass för att få det genomförbart. Uppskattningsvis ligger vi omkring 80% sättanden enligt kriteriet vilket är fullt gk. Lite högre procent och jag ska börja öka framföringssträckan.


Några explosiva starter blev det inte tränat. Ville inte plocka fram kampmojen i ridhuset, den blir så äckligt skitig...


Fria följträningen då... Njaaaooo... Vi måste jobba vidare. Men en sak är säker, tänker jag på min andning innan kommandot kommer och dessutom försöker anstränga mig med att inte vara så j*vla klämkäck i munnen så blir det tysta starter. Andning, andning, andning (tack Åsa!).


Hon fick göra några fjärrskiften också som såg superfina ut! Jättenöjd! Får backa från stå till sitt ibland bara, tränade med väggen bakom och då hängde hon med på vad som menades. Testar man inte så...


Börnis gick lite fritt följ och körde lite freestyleskoj med henne medan jag vilade med Börnis Linus. Och jag måste säga att det är en väldigt härlig hund jag har. Hon går in för hundra procent på det som erbjuds, med positiv attityd, glädje och energi. Riktigt härligt att se på, hög feelgoodkänsla att se henne i arbete. Lillpärlan.


Backaslalom provades idag samt gå bakåt mellan benen på oss. JAG var först med att trilla med näsan före ner i ridhusspånet (eller förresten så landade jag på rygg...). Mycket skratt blev det i alla fall.


N ö j d med dagens träning och mersmak inför vårsäsongen nu. Vill tävla snart, vill få förstapris och stå på prispall snart! ;)


Jag har kommit på världens idé till framåtsändandet. Askari...?



 
 
Börnis

Börnis

27 januari 2009 20:58

Min o Ebbas bakåtslalom var snyggast ;) HAHA de måste filmas =)

http://hem.passagen.se/noblenadirs

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carro - 30 juli 2012 13:30

Jag använder den gröna bollen "Everlasting Fun Ball" som aktiverings- och belöningsboll till både mina egna och dagisets/pensionatets hundar. Den heter "everlasting" och hittills har jag ingenting att säga emot det namnet, trots att jag provat den på...

Av Carro - 30 juli 2012 13:26

En titt in i min vardag hittar du här och här. En titt in på dagis hittar du här. Trevlig läsning!   Vill ni läsa inläggen direkt kan ni följa min nya blogg på www.hundid.se   Hoppas vi ses och hörs! ...

Av Carro - 30 juli 2012 13:19

Jag och Kaj har påbörjat vår agilitykarriär på riktigt genom att ta privatlektioner för en instruktör som heter Sandra Eriksson. Här kan du läsa om våra två första lektioner.   Du hänger väl med till www.hundid.se? ...

Av Carro - 30 juli 2012 13:05

Förra helgen var jag och Kaj i väg på äventyr, närmare bestämt på utställning i Köping. Kaj uppförde sig som en prins och betedde sig som om han aldrig gjort annat än travat vackert och visat upp sig snyggt. Resultatmässigt ner som en pannkaka och up...

Av Carro - 26 juli 2012 22:36

Jag flyttar nu mitt bloggande till www.hundid.se eller hundid.wordpress.com (adresserna leder till samma sida och båda ska fungera att lägga in på t.ex. bloglovin eller Google reader). Anledningen är helt enkelt att det känns mer logiskt att samla al...


Carro, 22.
hundIDiot ut i fingerspetsarna.
www.hundid.se http://www.hundid.se
http://carro.hundid.se

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Hundtränaren

Senaste inläggen

Ebba

Photobucket

Mikroblogg

Sid

Photobucket

Kategorier

Nebbie

Photobucket

Arkiv

Sök i bloggen

Askari

Photobucket

Länkar

hundID

Photobucket

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards