Kontrollerad  lek - Som hund och katt

Direktlänk till inlägg 27 april 2009

Sjuk?

Av Carro - 27 april 2009 20:46

Va till Solstaden och kollade på deras rehab idag med hundkunskapen. Alla fick simma med sina hundar. Eftersom Ebba inte känts riktigt kry i kroppen på senaste (skendräktig?) så valde jag att avstå, men fick henne genomkänd av en snart färdigutbildad fysoterapuet.


Ebba var mjuk och fin i musklerna när hon kände igenom henne, rörelsemässigt var hon stel i vänster bak (eller som hon uttryckte det - inte lika rörlig som i höger men inte stel heller). Beroende på hur hon går i fotgåendet KAN det vara det som är orsaken, vissa lydnadshundar som går på ett visst sätt med nacken kan få snedbelastningar i ryggen som sen går ner i bakbenen.


Vad gäller passgången sa hon att det inte nödvändigtvis behöver betyda att hon är dålig i musklerna, men är det så att hon alltid passgår är det ju mer troligt. Kan inte minnas när jag upptäckte att hon passgick, va väl efter att Teres sagt så om alla de hundar som gjorde det.


Hon föreslog massage runt ryggen för stelheten och så blodprover för att utesluta fästingsjukdomar och dylikt. Visar det på u.a sa hon att jag kunde fortsätta köra som vanligt och se om det bara var skendräktighet eller låta den fysoterapueten som kommer dit från Strömsholm känna igenom henne mer grundligt. Hon tipsade om korta simpass med massage efter för att stabilisera muskulaturen.


Ja, det var väl bara en tidsfråga innan även hon skulle bli sjuk. Får se vad proverna säger, djuraffären här har ju öppen mottagning varannan onsdag så det kanske blir redan till veckan. Frågan är ju ifall man ska fortsätta träna som vanligt? Är hon sjuk tills bevisat motsatsen, eller tvärtom?

 
 
Syster klok

Syster klok

28 april 2009 10:20

Ha henne alltid på höger sida på promenaderna, borde kompensera lite av fria följetbelasningarna. Ta ett blodprov och kör på, en arbetande hund är en glad hund. Frisk till bevisat motsatsen.
Nu ska jag iväg och göra min sjukling glad. Ska ut i skogen och lägga spår istället för att sitta framför datorn och inte få någonting gjort. Peppar, peppar var han inte halt efter lydnadsträningen igår, dock väldigt stressad på plan. Kan väl bero på att vi inte varit där på två veckor men nu är det full fart igen. Ska träna lite alternativa moment på plan, skiter i brukseliten. Vem vet kanske det blir en lydnadstvåa någon gång eller kanske ett LP i ettan... Kram

http://www.familjenkaos.dinstudio.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carro - 30 juli 2012 13:30

Jag använder den gröna bollen "Everlasting Fun Ball" som aktiverings- och belöningsboll till både mina egna och dagisets/pensionatets hundar. Den heter "everlasting" och hittills har jag ingenting att säga emot det namnet, trots att jag provat den på...

Av Carro - 30 juli 2012 13:26

En titt in i min vardag hittar du här och här. En titt in på dagis hittar du här. Trevlig läsning!   Vill ni läsa inläggen direkt kan ni följa min nya blogg på www.hundid.se   Hoppas vi ses och hörs! ...

Av Carro - 30 juli 2012 13:19

Jag och Kaj har påbörjat vår agilitykarriär på riktigt genom att ta privatlektioner för en instruktör som heter Sandra Eriksson. Här kan du läsa om våra två första lektioner.   Du hänger väl med till www.hundid.se? ...

Av Carro - 30 juli 2012 13:05

Förra helgen var jag och Kaj i väg på äventyr, närmare bestämt på utställning i Köping. Kaj uppförde sig som en prins och betedde sig som om han aldrig gjort annat än travat vackert och visat upp sig snyggt. Resultatmässigt ner som en pannkaka och up...

Av Carro - 26 juli 2012 22:36

Jag flyttar nu mitt bloggande till www.hundid.se eller hundid.wordpress.com (adresserna leder till samma sida och båda ska fungera att lägga in på t.ex. bloglovin eller Google reader). Anledningen är helt enkelt att det känns mer logiskt att samla al...


Carro, 22.
hundIDiot ut i fingerspetsarna.
www.hundid.se http://www.hundid.se
http://carro.hundid.se

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15 16
17
18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Hundtränaren

Senaste inläggen

Ebba

Photobucket

Mikroblogg

Sid

Photobucket

Kategorier

Nebbie

Photobucket

Arkiv

Sök i bloggen

Askari

Photobucket

Länkar

hundID

Photobucket

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards