Kontrollerad  lek - Som hund och katt

Alla inlägg under april 2009

Av Carro - 15 april 2009 12:12

Mamma håller som bäst på att tapetsera här hemma hos mig och Fredrik, hallen ska få sig en strukturtapet som ska målas i en allmogeblå färg (förhoppningsvis hinner jag göra det på fredag) och i vardagsrummet sitter det snart en tegelstenstapet bakom kaminen. Det blir ruskigt snyggt ska jag be att få tala om :)


Nu ska jag göra mig i ordning och bege mig in till stan, ska hjälpa Fanny på shapingkurs i Djurgymnasiets lokaler. Ska bli spännande att få se dem, har aldrig varit där.


Lägger upp bilder på spektaklet om det hinner bli klart innan jag åker.


So long!

Av Carro - 14 april 2009 23:18

Idag var jag som sagt på Karolinska och kollade hjärnaktiviteten för att se om jag var frisk nog att ta körkort. Rättare sagt snackade vi bara lite och gjorde en otroligt simpel undersökning och så skrev han ett intyg på att jag är säker på vägarna.


Tydligen är det så att enbart 2% av alla de som varit anfallsfria (epilepsi) i över två år får anfall igen och risken att jag skulle vara en av de 2% är värd betydligt mindre än min rättighet att få köra bil. Eller hur man nu ska uttrycka det. Enligt nya EU-regler är det bara ett års anfallsfrihet som gäller så nu borde väl inte länsstyrelsen hitta nåt att klaga på, gör de det skulle jag återkomma till neuron.


Har varit på klickerföreläsning med Fanny Gott på kvällen. Mamma var med och hon fick massa nya infallsvinklar till framtida träning med valpen (som för övrigt fortfarande inte har behagats komma ut...) och det är kul att även hon fått upp ögonen för ett annat sätt att träna hund (eller förhålla sig till hund överhuvudtaget). Nu hoppas vi bara att det föds några röda pojkar där uppe i Herräng snart (mamma ska ha golden).


Askari var med till klubben och jag var träningssugen till tusen (han också tror jag). Den sena timmen efter föreläsningen gjorde dock att det inte blev så mycket tränat idag, men ska försöka sno åt mig honom nånting mer under veckan.


Nu ska jag hoppa i säng, tolv-på-natten-modus så det sjunger om det(kanske märks på rytmen i inlägget (osammanhängande). I morgon ska jag och mamma tapetsera och sen ska jag ut till Djurgymnasiet och hjälpa Fanny på shapingkurs. Fullt upp, det gillar vi!


Måste även passa på att gratta Börnis och Linus som fick första pris i öppen klass viltspår idag! Han blir bara en bättre och bättre kandidat till papparollen åt min framtida knähund. Ni är så jäkla duktiga!!


Allt för idag, god natt!

Av Carro - 14 april 2009 08:32

Och således julen också. Plockade bort ljusslingorna från altan igår, nu är våren verkligen här. Resten av dagen spenderades på vedbacken, Fredrik och hans pappa fällde träd medan jag klyvde och slängde in i containern. Lite trist å vara själv på klyvningen, man fick aldrig upp något riktigt tempo. Kul var det i alla fall, och något svettig var man efter att ha stått i solen hela dagen.


På kvällen åkte jag äntligen och fikade hos Finnbergarna och hälsade på sjuklingen, galningen och den förhoppningsvis dräktiga (gissa vem som är vem...?). Mycket trevligt. Satt och kollade på lite valpnamn också, jag har ju redan bestämt mig men det finns så OTROLIGT mycket roligt på Swahili.


Nu sitter jag och väntar på min kära mor, vi ska bege oss till Karolinska och kolla min hjärnaktivitet. Hoppas de inte hittar något... Något ovanligt alltså... För gör de inte det, ja - då får jag äntligen ta körkort!


So long!

Av Carro - 12 april 2009 22:17

Lämnade Semmersby mitt på dagen, hem och snygga till sig och så vidare till Wira för påskfirande med svärfamiljen. Fredriks syster Johanna var där med familj, resterande systrar hade firat påsk på fredagen resp. lördagen. Åtta personer blev vi ändå till bords, god mat och många skratt (precis som i Semmersby). En hel del godis också...


Några bilder får presentera mitt påskfirande:


Vann storkovan på Triss.






3 av de tusentals kärringar som finns runtom i huset i Wira när påsken är kommen.


Elvira och Edvin vid Viren på kvällspromenad.


Vitsippa, fanns ett par utslagna också, men ruskigt dålig (sämre) skärpa på de bilderna.


Isen har smält bort från Viren. Så vackert så man storknar.

Av Carro - 11 april 2009 20:06

Jag och Fredrik spenderar påskafton i Semmersby med familjen; mamma, pappa, syskon och syskonbarn.


Äter god mat, är ute i det vackra vädret och njuter av tillvaron. Ikväll väntar TV och kortspel. Ebba har fått (ofrivillig) semester idag.


Glad påsk på er!

Av Carro - 10 april 2009 18:53

Idag får lill-Carro ett stort grattis på sin sjuårsdag. Har varit i Flaxenvik och fikat cheescake ute i det vackra vårvädret.


Hade en väldigt lugn förmiddag innan vi åkte till Flaxen. Njöt av en lång frukost med bl.a kladdkaka och marsipankycklingar, det är väl inte påsk för intet?


Eftermiddagen har spenderats på långpromenad och massa bråk med datorn. Nu ska jag och Fredrik åka till Åkersberga och käka middag, ikväll blir det säkert över till Johan eller Anders och i morgon Semmersby. Fullt ös.


Skickar även krya- på- sig- tankar till Jaffapaffan. Hoppas på fika med Finnbergafamiljen snarast möjligt.


Var nog allt för idag. So long!  

Av Carro - 10 april 2009 18:49

  

Shejpa

Underbar cocker som tyvärr hade ont i ryggen vilket gjorde att jag inte fick möjlighet att se henne in action på agilitybanan. Däremot har vi gått promenader tillsammans och haft många gosstunder när hon fått värmebehandling. Shejpa var på återbesök hos veterinären igår och är nu friskförklarad och fit for fight igen.

  

Pogue

Nästa underbara cocker som jag kärat ner mig i totalt. Något mer passande smeknamn än ”Masken” kan han inte få, då han är väldigt maskig på alla sätt och vis. Retrieverhälsningar med vift på hela kroppen och hal som en ål, framförallt när man öppnar en dörr han inte bör gå igenom. Har fått följa hans första stapplande steg i såväl lydnads- som agilitykarriären, något jag kommer minnas när han blir en stjärna i framtiden.

  

Squid

En mycket speciell liten krabat som alltid håller charmnivån uppe i allt hon gör, hur jävligt det än må vara. Squid har en förmåga att vara överallt, ha allt som går att ha och vara så go som bara en orange border collie kan bara. Jag har fått vara med i Squids träning till framtida bruksstjärna genom att ligga sökfigge, träna föremålsplockande och gå hennes första spår, och även haft ett flertal mer eller mindre våldsamma hångelkalas.

  

Pi

Om Squid är hångelglad vet jag inte riktigt hur man ska beskriva Pi. Sätter man sig på golvet i samma rum som henne kan man ju räkna med att inte komma upp i första taget, i alla fall inte förrän man fått setterpussar och setterkramar i massor. Allt medan svansen går i hundraåttio! Pi är en otroligt söt och go setterflicka med väldigt mycket lång päls (hon skapar photoshopbekymmer…). Jag har fått hjälpa Thomas med hennes apporteringsträning och trots mina bristande kvaliteter som dummiekastare har det gått riktigt bra.

  

Pax

Ju mer jag umgåtts med denna skäggiga krabat desto svårare har jag att förstå hur Lina kan tycka strävhåren är de minst attraktiva av de tre hårlagen på vorsteh, charmfaktorn är ju nästan lika hög som hos Trazzel! Pax hade dock en väldigt jobbig period under dessa veckor eftersom det fanns tre löptikar i huset, mot slutet av sista veckan hade han ropat så mycket efter sina kärlekar att han tappat rösten.

  

Missy

Missy verkar vara en riktigt häftig hund, intensiv i allt hon gör – en sån som kan springa 40 gånger till rutan utan att tröttna och utan att tappa intensitet, snarare tvärtom. Kanske just av den anledningen jag gillade henne så mycket? Springgalen, badgalen, bollgalen och helt underbar att gå löspromenader med. Hade jag inte redan haft en bitch här hemma hade jag nog smugglat med henne i resväskan. Det hade jag nog i och för sig kunnat göra med flera av Fanny och Thomas hundar ;)

  

Pavlov

Belgare har ju en förmåga att flippa på saker och ting. Jax flippar på torkställningar, Askari flippar på kortlekar som blandas, för att bara nämna några exempel. Pavlov, en belgare i border collie kropp, flippar på spadar! Riktigt smart är han också (där kanske belgarlikheterna försvann?). Kasta en boll åt Pavlov & Missy och Missy kommer göra allt för att hitta den. Pavlov däremot håller sig lite i bakgrunden – tills Missy hittat bollen, då kommer Pavlov sno den ifrån henne och ta åt sig äran för förtjänsten. Det kallar jag smart hund.

Av Carro - 9 april 2009 19:32

På väg hem från en tre veckor lång (kort) praktik hos Fanny och Thomas i Norge, har ganska nyligen passerat norsksvenska gränsen (nyligen om man räknar från när jag började skriva i alla fall).

Tänkte summera mina upplevelser litegrann, har skrivit ett inlägg om mina upplevelser med hundarna också, men batteriet på datorn håller på att dö ut så jag satsar på att publicera det här först och främst.

Tränarutbildingar, lydnadskurs, grundkurs, handlingskurs och privatlektion

 

Det är vad som har stått på kursprogrammet de här tre veckorna. Mest intressant var nog teorikvällen på handlingskursen eftersom allt där var helt nytt för mig och riktigt spännande att lyssna och se film på.

 

Tränarutbildningarna har också varit toppen eftersom man får en möjlighet att lära känna deltagarna lite bättre över två heldagar, samt att ambitiösa och engagerade deltagare inbjuder till intressanta och livfulla diskussioner. Överlag tyckte jag många deltagare på tränarutbildningarna var väldigt mycket för att analysera och komplicera saker och ting, vilket kan vara frustrerande men samtidigt intressant att få höra hur folk tänker kring hundträning och allt vad det innebär. En sak är säker och det är att lek skapar mycket känslor, men under dessa veckor har jag till min förvåning upptäckt att det inte alltid behöver vara samma känslor hos hund och förare. Ut och släpp lite hämningar, men hitta även balansen till regler som bara är till för att förenkla saker och ting! Ser fram emot att träffa tränargängen igen i sommar.

 

Lydnadskursen var det första jag fick vara med på när jag kom till Norge och de deltagarna fick jag träffa på tre tillfällen. Det var kul att se en utveckling och stor positiv förändring på samtliga deltagare mellan första och sista träningstillfället.

Träning med Ebba

Praktiken har gett mig massa inspiration att ta med mig till min träning. Bland annat det här med rutiner; (semikolon, Thomas!) belöningsrutiner, felrutiner, shapingrutiner och passrutiner. Sånt som jag inte alls varit konsekvent med att använda tidigare men definitivt kommer göra framöver. Vara tydlig med vad som blev rätt och vad som blev fel och sudda ut frågetecknen som så ofta blir.

 

Shapingrutinerna är nog det mest revolutionerande för vår träning, något jag inte haft en tanke på att använda tidigare. Korta pass, max fem minuter, och lekpaus mellan var tredje-femte godbit. Full fokus genom hela passet och lösa upp med lek för att ”skaka loss” lite och ta paus i koncentrationen, samt hålla intensitetsnivån på rätt nivå. Det har verkligen gjort skillnad.

 

Förr kunde jag driva på och shejpa i säkert tjugo minuter, jag tycker synd om min hund när jag tänker tillbaka på det – hur orkade vi hålla fokus? Hur klarade jag av att klicka med samma precision den 19:e minuten som den första? Gjorde antagligen inte det och det är därför shapingen inte gått framåt lika snabbt som den skulle kunna göra och därför jag lagt trixträningen mer och mer på hyllan. Nu har vi tagit upp den igen och tränar för fullt på att ligga på rygg med tassarna ihop, liggmarkering av föremål, trampa med framtassarna i takt m.m Roligt är vad det är!

 

I lydnadsträningen ska vi plocka in mer och mer shapingtankar, låta henne ta mer ansvar även på lydnadsplan och inte bara hemma i köket. Träna mer och mer kedjor och verkligen få henne att jobba för sina belöningar och på så sätt även känna när hon går miste om den.

 

Ebba har under praktikens gång fått testa på att äta färskfoder, Vom og hundemat samt kalkonhalsar. Hon har funkat riktigt bra på det fodret (inget som är förvånande) och jag hamnar i ett ännu större dilemma över vilket foder hon egentligen ska äta i framtiden. Vill flytta hem och skaffa frysbox.

Jag som instruktör


En sak är i alla fall säker, ska jag bli instruktör (och en hållbar sådan) måste jag träna upp mina ryggmuskler. Blev helt slut av att stå upp på kvällskurs som varade ett par timmar, då är det illa!

 

Till sommaren åker jag tillbaka, ska bli härligt att se gården i sommarskrud med egna ögon och inte bara på bilder.

 

Tack Fanny och Thomas för en lärorik praktik under tre trevlig och roliga (i sin svenska betydelse) veckor. Som ni alla andra ser har vi hunnit med en hel del.



Carro, 22.
hundIDiot ut i fingerspetsarna.
www.hundid.se http://www.hundid.se
http://carro.hundid.se

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15 16
17
18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Hundtränaren

Senaste inläggen

Ebba

Photobucket

Mikroblogg

Sid

Photobucket

Kategorier

Nebbie

Photobucket

Arkiv

Sök i bloggen

Askari

Photobucket

Länkar

hundID

Photobucket

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards