Kontrollerad  lek - Som hund och katt

Direktlänk till inlägg 31 januari 2011

Live från Mariakurs dag 1 pass 2

Av Carro - 31 januari 2011 13:11

Andra passet jobbade vi med fotgåendet på ett sätt som passade oss riktigt bra, trots att jag var väldigt skeptisk till en början. Vi gick fritt följ, blev kommenderade och fick gå enligt tävlingsledare samtidigt som Maria gav kommentarer. Själva detaljerna gick helt okej men det finns mycket förbättringspotential. Helt om och höger om ska vi jobba vidare med snurrar på stället och värna för att han hänger med på en gång. Belöna tight och fram ibland men behålla belöningsplaceringen på utsidan för det allra mesta. Vänstersvängarna ligger mycket bekymmer i att han tappar kontakten. Ofta tänker han väldigt mycket för mycket framåt istället för att jobba med bakbenen. Vi har tänkt jobba lite med backande vid sidan och gå därifrån till vänstersväng för att han ska tänka mer bakåt men har inte kommit så långt än. Han jobbar bättre från sitt än i rörelse eller från stå, något att jobba på. Men framförallt att han kan behålla kontakten i svängen, stå vid sidan med kontakt och sen hänga med i rörelsen. Idag gör han världens knyck med huvudet som ser helt gräslig ut och som jag inte uppmärksammat tidigare. Inte att den var så distinkt och ful i alla fall. Vi jobbade med snurrar på stället där också. Sen tog vi tag i käpphästen, att komma tillbaka till utgångsställningstanke. Maria ansåg att mina kriterier var okej när han var tio veckor men nu måste det hända någonting när han inte kommer tillbaka direkt. De känns som att han låser sig i stående vid sidan och inte kopplar på sitt och kontakttanken där. Jag har tidigare felat i de situationerna men upplevt att det inte gjort någon förbättring. Försöker jag vänta ut honom tar det väldigt lång tid och när han väl sätter sig så är det tveksamt utan vidare engagemang. Maria föreslog att ge felandet en ny chans pc belöna rikligt för att han bara försöker igen. Lite pinsamt att vi fortfarande inte fått ordning på något vi haft problem med så länge. Maria återkommer till att "han kan så mycket nu" och kommentarer som t.ex "med en så här stor hund"... Hur blev det så undrar jag. Jag tycker fortfarande vi är kvar i samma saker som vi jobbat med de tidigare samlingarna. Nyttigt med andra ögon på sig ibland (ofta). 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carro - 30 juli 2012 13:30

Jag använder den gröna bollen "Everlasting Fun Ball" som aktiverings- och belöningsboll till både mina egna och dagisets/pensionatets hundar. Den heter "everlasting" och hittills har jag ingenting att säga emot det namnet, trots att jag provat den på...

Av Carro - 30 juli 2012 13:26

En titt in i min vardag hittar du här och här. En titt in på dagis hittar du här. Trevlig läsning!   Vill ni läsa inläggen direkt kan ni följa min nya blogg på www.hundid.se   Hoppas vi ses och hörs! ...

Av Carro - 30 juli 2012 13:19

Jag och Kaj har påbörjat vår agilitykarriär på riktigt genom att ta privatlektioner för en instruktör som heter Sandra Eriksson. Här kan du läsa om våra två första lektioner.   Du hänger väl med till www.hundid.se? ...

Av Carro - 30 juli 2012 13:05

Förra helgen var jag och Kaj i väg på äventyr, närmare bestämt på utställning i Köping. Kaj uppförde sig som en prins och betedde sig som om han aldrig gjort annat än travat vackert och visat upp sig snyggt. Resultatmässigt ner som en pannkaka och up...

Av Carro - 26 juli 2012 22:36

Jag flyttar nu mitt bloggande till www.hundid.se eller hundid.wordpress.com (adresserna leder till samma sida och båda ska fungera att lägga in på t.ex. bloglovin eller Google reader). Anledningen är helt enkelt att det känns mer logiskt att samla al...


Carro, 22.
hundIDiot ut i fingerspetsarna.
www.hundid.se http://www.hundid.se
http://carro.hundid.se

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Hundtränaren

Senaste inläggen

Ebba

Photobucket

Mikroblogg

Sid

Photobucket

Kategorier

Nebbie

Photobucket

Arkiv

Sök i bloggen

Askari

Photobucket

Länkar

hundID

Photobucket

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards