Kontrollerad  lek - Som hund och katt

Alla inlägg den 2 november 2010

Av Carro - 2 november 2010 20:44

Jag släppte en bomb idag, vilket jag självklart inte skulle ha gjort. Det var jag och mina arbetskamrater som satt och diskuterade lite allt möjligt som vanligt då jag efter ett inlägg till diskussionen om hur jag stör mig på hur folk till varje pris ska få sina djur att fungera tillsammans trots att de mår dåligt av det tillägger att en hundägare i min närhet som försöker med just detta (tror ingen av mina bloggläsare behöver känna sig träffad!) har "nån sorts snedvriden idé om att hon ska vara ledare över sina hundar". Båda mina arbetskamrater påpekar att jag måste sagt fel, klart man ska vara ledare över sin hund! Jag skrapade lite på ytan kring min ståndpunkt om det hela och försökte förklara hur jag såg på det, men det är så himla svårt att göra det utan att det blir en diskussion med näbbar och klor (jag har gått hundsportgymnasiet, ni kan tänka er...).


Det verkar vara otroligt svårt att förstå, eller överhuvudtaget tänka sig, att ha hund på något annat sätt än med ledarskapstänket i ryggen. Mina arbetskamrater är inte de första att reagera på det här sättet. Det gör mig av någon anledning otroligt provocerad och jag tappar mycket av den ödmjukhet inför andra sätt att tänka som jag anser är viktigt att hålla i heta hundträningsdiskussioner. Jag vet inte varför just detta ämne gör mig sådan, antagligen är det väl för att så många hundar blir illa behandlade bara för att de är missförstådda på grund av det sätt att se på hund som det innebär.


Jag håller på att skriva ett mail om Sid till en tjej som är nyfiken på vad han är för filur och ju mer jag skriver på det mailet desto mer inser jag hur otroligt mycket jag tycker om honom och vilken fin relation han och jag har. Självklart finns det brister i vår vardag, antagligen skulle det ha varit andra brister om jag hade haft ett annat sätt att se på min roll som hundägare. Det blir kanske väldigt o-vetenskapligt det här, men jag är övertygad om att vi hade haft betydligt fler problem om jag hade sett honom som en konfliktsökande, dominant och trotsig individ snarare än en osäker och oerfaren sådan med massa medfödda egenskaper som han inte lärt sig hur han ska använda. Jag tror de flesta är beredda att hålla med mig, trots det är det just konfliktsökande, dominant och trotsig som en väldigt stor del av hundägare uppfattar och tolkar sina hundar. Jag tycker det är jättetråkigt, för det blir betydligt roligare att ha hund om man ser de på ett annat sätt.


Jag var bara tvungen att skriva av mig lite, ska fortsätta skriva på inläggen om förra veckans kurser så de snart är redo för publicering också.


I övrigt ser livet ut att kunna lösa sig. Jag kommer ha mer tid över för både hundträning, extrajobb och privatlektioner framöver. Det finns lediga platser på lydnadskursen i helgen, en dag (500:-) eller båda dagarna (1000:-), jag tror det kommer bli en riktigt rolig kurs med ekipage på olika nivåer, med olika hundar och olika utgångslägen. Spännande! Det finns även lediga platser till spårkursen som förhoppningsvis blir av den 19-22 november, om snön behagar hålla sig borta. Maila carro@hundid.se för mer info eller anmäl via hemsidan www.hundid.se


Må gott så länge!


Carro, 22.
hundIDiot ut i fingerspetsarna.
www.hundid.se http://www.hundid.se
http://carro.hundid.se

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Hundtränaren

Senaste inläggen

Ebba

Photobucket

Mikroblogg

Sid

Photobucket

Kategorier

Nebbie

Photobucket

Arkiv

Sök i bloggen

Askari

Photobucket

Länkar

hundID

Photobucket

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards